artykuły

10 mitów na temat chorób serca

Obalamy kilka najczęściej słyszanych mitów dotyczących serca

W ciągu ostatnich lat dowiedzieliśmy się sporo na temat przyczyn chorób serca, zawałów, udarów i zapobiegania im. Jeśli nie będziesz na bieżąco śledzić informacji z wartościowych źródeł medycznych istnieje ryzyko, że ulegniesz wielu mitom, które krążą w internecie. Będziesz zdezorientowany i skutkiem może być pogorszenie Twojego zdrowia. Rozwianie tych mitów i zapoznanie się z nimi dostarczy Tobie informacji tak abyś razem z lekarzem mógł zaplanować najlepszą drogą do zdrowia.

MIT 1: Jeśli masz chorobę serca, nie możesz uprawiać sportu.

Dla osób z chorobami serca siedzący tryb życia to zły pomysł. Może sprzyjać zakrzepicy żył kończyn dolnych, otyłości i pogorszenia ogólnej wydolności organizmu.

Aktywności fizyczna dla mięśnia sercowego jest ogromnie ważna. Pomaga wzmocnić mięsień sercowy i poprawia przepływ krwi do narządów i do mózgu. Wpływa korzystnie na stan zdrowia i zmniejsza ponowne ryzyko zawałów, udarów czy innych chorób, nie tylko serca.

Co możesz zrobić jeśli chorujesz na serca ? Zapytaj lekarza jakie ćwiczenia możesz wykonywać, jak często i co byłoby dla Ciebie najlepsze. Większość ludzi bez problemu 5 x w tygodniu może przez 30 minut wybrać szybki marsz, basen lub nawet jazdę na rowerze ( w tym stacjonarnym). Ważne jest również aby przy tym trzymać zdrową zbilansowaną dietę.

Mit 2: Jeśli bierzesz lek obniżający poziom cholesterolu, możesz jeść wszystko i nic już nie musisz robić.

Cholesterol w krwiobiegu pochodzi z dwóch źródeł – wątroba wytwarza niektóre frakcje cholesterolu, a niektóre pochodzą z  pokarmów.

Statyny zmniejszają ilość cholesterolu wytwarzanego przez wątrobę.

Powoduje to obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, co z kolei zmniejsza ilość cholesterolu znajdującego się w tętnicach.

Jeśli zażyjesz statynę i będziesz nadal spożywał pokarmy bogate głównie w cukier prosty plus tłuszcz nasycony, Twój poziom cholesterolu być może nie spadnie.

Obecnie najnowsze badania w dalszym ciągu zalecają odpowiednie spożycie tłuszczów nienasyconych głównie omega 3 i mniejszą ilość tłuszczów omega 6.

Co możesz zrobić:

Ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych (głównie tłuszczów trans pochodzących ze smażenia), cukrów prostych a w szczególności połączenia obu tych dwóch produktów.

Czy to znaczy, że cholesterol jest zły i masz go unikać ?

Nie chodzi o to czy cholesterol jest zły czy dobry. Cholesterol w organizmie jest potrzebny ale ten dostarczany z pożywieniem musi być racjonalnie spożywany.

Jeśli masz dietę bogatą głównie w tłuszcze to absolutnie musisz zminimalizować bułeczki, makarony, ziemniaki, pieczywo i cukry proste takie jak ciasta i owoce.

Jeśli masz dietę bogatszą w pełne ziarno i zdrowsze węglowodany to ilość tłuszczu wystarczy w graniach około 30- 40 %.

Wysoka ilość węglowodanów głównie przetworzonych zwiększa ilość tzw. „złego cholesterolu” LDL, podnosi poziom trójglicerydów oraz zmniejsza ilość naszego sprzymierzeńca cholesterolu HDL.

Bułeczki, słodkości, makarony, biały chleb, słodzone napoje w połączeniu z dużą ilością tłuszczów nasyconych – smażonego mięsa, boczków, smalcu – mają zabójczy wpływ na tętnice i powstawanie miażdżycy oraz zwiększają ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

A wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Obecnie ilość spożywanego cukru bije na alarm ! A poziom otyłości jest chyba największy od wielu lat, poczynając już od wieku dziecięcego.

Mit 3: W porządku jest mieć wyższe ciśnienie krwi, gdy jesteś starszy.

Ciśnienie krwi zwykle rośnie z wiekiem, ale fakt, że ten trend jest “normalny”, nie oznacza, że wysokie ciśnienie jest dla Ciebie dobre.

Dzieje się tak, ponieważ ściany tętnic stają się sztywne wraz z wiekiem.

Sztywne tętnice zmuszają serce do intensywniejszego pompowania krwi.

Krew uderzająca o ściany tętnicy niszczy je z biegiem czasu.

Przerośnięty mięsień sercowy staje się mniej skuteczny i pompuje krew ciężej, by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na krew. To dodatkowo uszkadza tętnice i sprzyja powstawaniu zakrzepicy.

W ten sposób wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Co możesz zrobić: Sprawdź ciśnienie krwi. Jeśli wynosi powyżej 140/90 milimetrów słupa rtęci, zapytaj lekarza, co możesz zrobić, aby je obniżyć.

MIT 4: Cukrzyca nie spowoduje chorób serca, jeśli pacjent przyjmuje leki przeciwcukrzycowe.

Leki na cukrzycę pomagają obniżyć poziom cukru we krwi.

Utrzymywanie prawidłowego poziomu cukru we krwi jest ważne dla zapobiegania powikłaniom, które wpływają na mniejsze naczynia krwionośne.   Są to tzw. powikłania mikronaczyniowe i powodują chorobę nerek, utratę wzroku, zaburzenia erekcji i uszkodzenie nerwów.

Kontrola poziomu cukru we krwi ma jednak mniejszy wpływ na duże naczynia krwionośne, które pod wpływem cukrzycy  zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Te duże naczynia najwięcej korzyści mają z obniżenia cholesterolu (jeśli jest za wysoki) i poziomu ciśnienia krwi.

Co możesz zrobić:  Weź leki przeciwcukrzycowe jeśli tak zalecił Ci lekarz, aby zapobiec powikłaniom mikronaczyniowym.

Zrób również wszystko, co możliwe, aby obniżyć wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi, rzucić palenie i zmniejszyć wagę. Oczywiście w dalszym ciągu stosując dietę na cukrzycę.

Działania te zmniejszą ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Pamiętaj proszę o diecie i wysiłku fizycznym ! To one są najważniejsze w zapobieganiu śmierci z powodu zawału serca czy udaru mózgu.

Mit 5: Możesz zmniejszyć ryzyko chorób serca dzięki witaminom i suplementom.

Przeciwutleniające witaminy E, C i beta-karoten wpływają na obniżenie ryzyka choroby serca.

Jednak próby kliniczne suplementacji tymi witaminami albo nie potwierdziły korzyści, albo zostały przeprowadzone w taki sposób, że nie można było wyciągnąć żadnych wniosków.

American Heart Association stwierdziło, że nie ma dowodów naukowych uzasadniających stosowanie tych witamin do zapobiegania lub leczenia chorób sercowo-naczyniowych. Pamiętajcie, że nie chodzi W OGÓLE o stosowanie tych witamin tylko o stosowanie ich do zapobiegania lub leczenia chorób sercowo naczyniowych.

Co możesz zrobić: Z przyczyn jeszcze niezrozumiałych organizm najlepiej wchłania i wykorzystuje witaminy i minerały, gdy są one pozyskiwane z żywności. Aby zapewnić sobie witaminy i minerały, których potrzebujesz spożywaj różnorodne pożywne produkty w każdym kolorze tęczy, w tym warzywa i mniej słodkie owoce.

Mit 6: Jeśli paliłeś przez lata, nie możesz zmniejszyć ryzyka choroby serca przez rzucenie palenia.

Korzyści z rzucenia palenia zaczynają się w momencie, gdy rzucisz palenie, bez względu na wiek, długość palenia i liczbę wypalanych papierosów dziennie.

Zaledwie rok po rzuceniu palenia, ryzyko zawału serca spadnie o 50%; a za 10 lat będzie tak samo, jak gdybyś nigdy nie palił.

Co możesz zrobić: Szukaj pomocy w rzuceniu palenia. Wiele osób potrzebuje pomocy do rzucenia palenia, takich jak plastry nikotynowe, guma nikotynowa lub leki na rzucenie palenia, aby odnieść sukces. Niektórym pomaga współpraca z terapeutą czy grupy wsparcia. Warto jednak poświęcić się temu !

MIT 7: Choroba serca to naprawdę problem tylko mężczyzny.

Od 1984 roku więcej kobiet niż mężczyzn zmarło każdego roku na choroby serca.

Choroby serca są najczęstszą przyczyną śmierci u kobiet w wieku powyżej 65 lat. Nie tylko mężczyźni chorują i umierają z przyczyn sercowo naczyniowych.

Co możesz zrobić: Niezależnie od tego, czy jesteś mężczyzną, czy kobietą, poproś lekarza, aby przeprowadził podstawowe badanie serca, które obejmuje sprawdzenie cholesterolu i ciśnienia krwi.  Następnie postępuj zgodnie z zaleceniami lekarza.

Choroby serca: mężczyźni a kobiety

W wieku emerytalnym 70% mężczyzn i kobiet cierpi na choroby układu krążenia, w tym chorobę wieńcową, niewydolność serca, udar i nadciśnienie.  Ryzyko nadal rośnie, a do 80 roku życia dotyka 83% mężczyzn i jeszcze większy odsetek kobiet – 87%.

MIT 8: Jeśli masz choroby serca, powinieneś jeść tak mało tłuszczu, jak to tylko możliwe.

To prawda, że ​​powinieneś jeść dietę o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, częściowo uwodornionego tłuszczu i tłuszczu trans.  Ale inne tłuszcze, w szczególności nienasycone tłuszcze w olejach roślinnych i innych produktach spożywczych, są korzystne.  W rzeczywistości jedzenie ryb bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak łosoś, dwa razy w tygodniu, może zmniejszyć ryzyko chorób serca.

Co możesz zrobić:  włącz do swojej diety niskotłuszczowe produkty mleczne, tłuste ryby, orzechy i oliwę z oliwek.  Jeśli jesz mięso, upewnij się, że kawałki są chude i usuń skórę z drobiu. Niestety takie są obecnie zalecenia dla racjonalnej diety oraz takie są potwierdzenia w wynikach badań.

Mit 9: Mały atak serca to nic wielkiego. Jeden zawał to nie koniec świata.

Jeden zawał serca, czy „mały atak” to nie jest wielki problem, bo przecież można funkcjonować dalej a czasami nawet jest to niezauważone. Oczywiście może tak być, ale jest to ostrzeżenie, sygnał dla Ciebie że chorujesz na poważną chorobę serca a kolejny zawał może już Cię zabić.

Co możesz zrobić:  Zminimalizuj ryzyko zawału serca, utrzymując wagę, poziom cholesterolu i ciśnienie krwi w normalnym zakresie, nie paląc i regularnie odwiedzając lekarza, aby upewnić się, że nie ma podwyższonych czynników ryzyka.

MIT 10: Angioplastyka i stentowanie lub by -passy naprawią twoje serce.

Angioplastyka i by passy mogą czynić cuda i poprawić jakość życia. Ale nie powstrzymują choroby podstawowej – miażdżycy.  Bez zmiany swojego stylu życia, diety, aktywności fizycznej.. tętnice nadal mogą być zatykane poprzez nowo tworzoną blaszkę miażdżycową, co może oznaczać powrót dławicy piersiowej lub gorzej – zawał serca lub udar.

Co możesz zrobić:  Po przeprowadzeniu angioplastyki lub operacji by passów, ważne jest, aby rozwiązać problemy, które doprowadziły do ​​konieczności procedury, takie jak wysoki poziom cholesterolu lub ciśnienie krwi, zła dieta, palenie tytoniu lub brak ruchu.

Lek. Sylwia Łuczyńska - medycyna rodzinna oraz holistyczna

22 823 21 35, 509 866 212