artykuły


5 sposobów na wzmocnienie odporności


Oczywiste jest, że odporności nie da się zbudować w miesiąc czy dwa. Od czego zacząć? Warto zacząć od podstawowych badań laboratoryjnych, które pokażą nam w jakim stanie jest nasz organizm.

1. BADANIA

 

Na początku jesieni zawsze zalecam taki podstawowy „przegląd”. Warto zrobić sobie takie badania krwi jak morfologia, żelazo, ferrytyna, lipidogram, sprawdzić funkcje tarczycy, nerek oraz wątroby i koniecznie zbadać poziom witaminy D3. Pamiętajmy o tym, że dawkę tej witaminy należy dobrać indywidualnie. W momencie w którym jej poziom jest poniżej 30 ng /ml musimy zadbać o suplementację.

Jeśli coś w naszym zdrowiu nas niepokoi, często miewamy infekcje czy chorujemy na jakieś choroby przewlekłe warto sprawdzić stan naszych jelit wykonując badanie mikroflory jelitowej.

Badanie to jest bardzo ważne. Pokaże nam jakich  bakterii nam brakuje i czego mamy w nadmiarze. Z wynikiem tego badania najlepiej jest skonsultować się z lekarzem w celu omówienia odpowiednio dobranej probiotykoterapii i diety.

 

2. Jak zadbać o jelita?

 

Tak jak wspomniałam starajmy się zapewnić jelitom dobre źródła bakterii probiotycznych, oprócz suplementacji także w naturalnej postaci np. – ogórki kiszone (nie kwaszone), kiszona kapusta, zakwas z buraków a nawet dobrej jakość naturalne kefiry, maślanki, czy jogurty. Jeśli nie lubimy tych produktów żywieniowych przyjmujmy suplementy zawierające probiotyki. 

Zapraszam serdecznie na konsultacje  w celu wykonania  badań i dobrania odpowiedniej, indywidualnej probiotykoterapii, zgodnej z naszym stanem jelit. Zapisy w Makeda Clinic. 

 

3. Co takiego jeść?

 

Jeśli nie mamy stwierdzonej nietolerancji pokarmowej czy nieceliakalnej nadwrażliwości na gluten zamiast białego chleba jedzmy bogate w witaminy  pieczywo żytnie na zakwasie, pieczywo graham czy z mąki orkiszowej. Najlepiej samodzielnie piec chleb. Nie potrzeba do tego za wiele, poza foremką i produktami niezbędny jest piekarnik. W przypadku gdy pieczemy chleb samodzielnie możemy dodać do niego ziarenka czarnuszki, siemię lniane czy orzechy. Do tego jeśli lubimy chlebek w słodszej wersji sypniemy kilka owoców żurawiny czy śliwki suszonej i pyszne śniadanko mamy gotowe.

 

Pamiętajmy, że to dieta oparta na pszenicy, produktach przetworzonych, tłuszczach trans i dużej ilości cukru przyczynia się do dysbiozy(zaburzeń w składzie mikroflory jelitowej) a także procesów zapalnych.

 

Rano jedzmy jeśli to możliwe ciepłe śniadanie. Może to być pyszna aromatyczna kasza jaglana z masłem klarowanym i mniej słodkimi owocami, może być to pyszna zupka warzywna czy jajecznica z warzywami. Dobrym pomysłem mogą być również pasty z awokado czy hummus, które zawierają zdrowe tłuszcze. Do tego miseczka warzyw i aromatyczna herbata z pigwą zapewnią nam energię na cały dzień!

 

Najważniejsze jest aby pamiętać ,że cukry proste, wafelki, drożdżówki, smażone, tłuste jedzenie w połączeniu z dużą ilością węglowodanów nie zapewni nam zdrowia. Jeśli to możliwe zmniejszymy ilość cukru w diecie.

 

Na obiad warto zjeść pożywną gorącą zupę, czy rozgrzewający gulasz. Sprawdzi się też pieczona ryba z warzywami. Na przekąski czy podwieczorki wybierajmy orzechy, surowe warzywa z pastami np. z awokado, czy fasoli. Jeśli lubimy i tolerujemy dobrej jakości nabiał możemy też przygotować sycące koktajle. Osobiście nie jestem zwolennikiem dużej ilości nabiału. Odczuwam jego ochładzające działanie na organizm.

 

Możliwości żywieniowych jest naprawdę sporo! Ciemnie pieczywo, warzywa, kiszone przetwory a także kasze jedzone na ciepło dodadzą nam dużo energii.

 

Do tego możemy dołączyć herbatkę z czarnego bzu, syrop malinowy czy jedną z nalewek na odporność,

Wkrótce pojawi się artykuł z przepisami na naturalne antybiotyki

 

4. Ważny jest RUCH

 

Wiemy już jak się odżywiać teraz pora zadbać o ruch. 30 minut spaceru bez względu na to jaką mamy pogodę, może nam tylko pomóc. Codziennie przebywamy wiele godzin w pomieszczeniach zadbajmy o to aby się przewietrzyć i dotlenić. Wg zaleceń WHO spacer czy szybki marsz nie dość, że podniesie odporność to także zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób np. cukrzycy, miażdżycy czy nowotworów.

 

5. Nie daj się Nerwom i Zmęczeniu

 

Istotne dla naszej odporności jest również to aby dbać o relaks. Przemęczony, zestresowany organizm jest bardziej podatny na infekcje. Przeznacz dla siebie czas na odpoczynek. Zaplanuj sobie co danego dnia zrobisz aby się odprężyć. Statystycznie rzecz biorąc plany, które mamy zapisane na kartce częściej są wykonywane. Stąd planując cały tydzień zaplanuj również czas na przyjemności. Życie jest po to aby czerpać z niego radość. Nie masz pomysłu? Może kino? Basen, sauna? A może joga, czy pyszna herbatka i dobra książka sprawią Ci przyjemność. Pamiętaj! Nie rezygnuj z tego ! 

Pozdrawiam serdecznie,

Lek. Sylwia Łuczyńska - medycyna holistyczna

Uwaga, ta strona używa COOKIES. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. X

umów się na wizytę

22 823 21 35, 509 866 212