artykuły


Co ma wspólnego cukrzyca, zawały i nowotwory ? Zobacz jak im zapobiegać


Czym jest cukrzyca? Jak jej zapobiegać i jak leczyć dietą i wysiłkiem fizycznym?

Cukrzyca jest to grupa chorób metabolicznych związanych z hiperglikemią (podwyższonym poziomem glukozy we krwi), która wynika z zaburzenia wydzielania i /lub działania insuliny (hormonu odpowiadającego m.in. za właściwy poziom cukru we krwi).Dlaczego jest taka ważna? Cukrzyca stała się chorobą nie tylko starszych ludzi jak kiedyś. Obecnie chorują małe dzieci a także ludzie w średnim wieku. Jest to choroba, z której nie zdajemy sobie na co dzień sprawy, jak poważne niesie zagrożenia dla zdrowia i życia.

Niezwykle istotne jest po pierwsze wiedzieć – jak się badać i sprawdzać profilaktycznie jak wygląda nasza gospodarka węglowodanowa ale także i PRZEDE WSZYSTKIM dbać o to aby do cukrzycy nie dopuścić, a kiedy już okaże się, że mamy stany przedcukrzycowe lub cukrzycę koniecznie przestrzegać zaleceń dietetycznych i aktywności fizycznej.

Cukrzyca skraca średnią długość życia, zwiększa ryzyko wystąpienia zawału, czy udary.

 

Przewlekły stan podwyższonego poziomu cukru we krwi, wiąże się z uszkodzeniem wielu narządów, m.in.

  • oczu – wielu osobom odebrała już wzrok, z powodu złej kontroli glikemii i nie stosowania się do zaleceń żywieniowych czy regularnego brania leków
  • nerek – może prowadzić do niewydolności tego narządu!
  • nerwów- powoduje zaburzenia czucia, a przez to możemy stracić nawet stopę!
  • serca
  • naczyń krwionośnych – niewątpliwe zwiększa ryzyko wystąpienia zawału czy udaru

 

Co może wskazywać na cukrzycę? Co powinno nas niepokoić w stanie zdrowia?

  • Zmniejszenie masy ciała (chudnięcie bez wyraźnej zmiany diety częściej cukrzyca typu 1
  • Zwiększone uczucie pragnienia- („ciągle chce mi się pić)
  • Częste oddawanie moczu i oddawanie go w większych ilościach
  • Osłabienie, ogólne zmęczenie – jest to dość częsty objaw zgłaszany przez pacjentów
  • Pojawienie się zmian skórnych, ropnych na skórze czy infekcji narządów płciowych (Ze względu na cukromocz i brak higieny intymnej po każdym oddaniu moczu, zwiększa się ryzyko rozwoju infekcji okolic intymnych)

 

Cukrzyca typu drugiego często przebiega bezobjawowo, dlatego powinno się wykonywać badania w celu jej szybkiego rozpoznania. U ok 85 % procent pacjentów z cukrzycą typu 2 występuje otyłość, często typu brzusznego, poza tym nadciśnienie tętnicze i nieprawidłowy poziom cholesterolu (zaburzenia lipidowe).

Ale uwaga! Niech nas nie zmyli otyłość. U osób szczuplejszych również cukrzyca t. 2 może wystąpić.

 

 

Czynniki, które sprzyjają rozwojowi cukrzycy :

  1. Nadwaga, czyli wskaźnik BMI > 25 kg/m2
  2. Otyłość brzuszna ( u kobiet obwód talii>= 80 cm, u mężczyzn >= 94cm)
  3. Brak lub niewielka aktywność fizyczna !
  4. Nieprawidłowa dieta ( jest to dość trudne pojęcie, gdy żyjemy w czasach modnych diet a także mitów i kontrowersji – w zaleceniach żywieniowych powtórzę ten temat)
  5. Stres, przewlekłe zmęczenie, nieodpowiednia ilość snu
  6. Cukrzyca w rodzinie
  7. Niektóre leki
  8. Nadciśnienie tętnicze – RR >= 140/90 mmHg
  9. Nieprawidłowy poziom cholesterolu HDL < 40 mg/dl , TG > 150 mg/dl

 

Widzimy teraz jak wiele jest czynników, które zwiększają ryzyko wystąpienia cukrzycy.

 

A TERAZ MOI DRODZY RACHUNEK SUMIENIA  I KONKRETY NA TEMAT DIETY I WYSIŁKU FIZYCZNEGO!

 

1) KONTROLA MASY CIAŁA

Sprawdzamy swój wskaźnik BMI – w internecie są kalkulatory – dzielimy masę ciała przez wzrost w metrach do kwadratu. Jeśli wskaźnik jest poniżej 24,99 to nasza waga jest w normie. Jeśli powyżej to mocno zabieramy się do zmniejszania naszej masy ciała.

 

2) AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA = RUSZAMY SIĘ

Jak często uprawiasz sport? Czy robisz to regularnie? Brak aktywności fizycznej obniża Twoją sprawność i jakość życia. Sprzyja wystąpieniu chorób takich jak zawały, udary, nowotwory.. Jeśli nie potrafisz się zmotywować „nagrodą” w postaci lepszego samopoczucia fizycznego i psychicznego, to może niech Cię zmotywuje obraz społeczeństwa? Schorowanego, prowadzącego siedzący tryb życia, ludzi, którzy codziennie umierają.. Codziennie umiera jakiś człowiek na zawał, na nowotwór i cierpi z powodu chorób kręgosłupa.

Warto zadbać o siebie już teraz! Zacznij od spacerów, szybkiego marszu 15 minut dziennie. Potem zwiększ do 30 minut. Jak poczujesz, że organizm może więcej spróbuj może szybkiego marszu 50 minut dziennie, tańca takiego jak zumba, pływania, czy jazdy na rowerze. A jeśli masz obok siebie fintess club na brak zajęć nie ma co narzekać. Podobnie w domu możesz się ruszać. Jest wiele filmików na youtubie, wystarczy chcieć i znaleźć coś dla siebie!

Jednego dnia robisz pilates, drugiego wysiłek cardio, trzeciego wprowadzasz taniec. Każdego dnia możesz zaplanować dla siebie różnorodną formę ruchu ! Do dzieła! Na zdrowie trzeba zapracować !

Zastanów się również dlaczego się nie ruszasz? Co jest przyczyną? Czyżbyś zapomniał, że zdrowie ma się jedno i nie dostaniemy go w prezencie pod choinkę ? Wiem, wiele osób oburzy się po tym wpisie, ale motywacja i wynikające zagrożenia z braku profilaktyki są bardzo ważne w podejściu do zdrowia.

 

JAK WPROWADZIĆ RUCH?

  1. Wprowadź ok 10 000 kroków dziennie – zainstaluj sobie krokomierz w telefonie.
  2. Zmniejsz ilość czasu spędzanego w samochodzie.
  3. Zmniejsz ilość czasu przed telewizorem, komputerem.
  4. Zacznij od spacerów, spacerów z psem, prac w ogródku.
  5. Rozpocznij od spacerów tzw. nordic walking z kijkami ok 3-5 razy w tygodniu aż do zadyszki. Najpierw przed spacerem porozciągaj się, rozgrzej się, rusz na spacer i na koniec zakończ wysiłek ćwiczeniami uspokajającymi.
  6. Po ok miesiącu kiedy ciało się przyzwyczai możesz spróbować biegania, pływania, tańca np. zumby, jazdy na rowerze czy zajęć w klubie fitness ok 3-5 x w tygodniu > 150 minut na tydzień !

 

Nie ma wymówek, działamy  !

 

3) DIETA 

Jak wygląda Twoja dieta?

Dieta, która jest profilaktyką chorób, które są przyczyną nr 1 zgonów na świecie jest od dawien dawna znana. To dieta, która zapobiega rozwojowi cukrzycy, miażdżycy, zawałów i chorób nowotworowych. Jest ona również zalecana w cukrzycy aby zmniejszyć ryzyko powikłań i uzyskać prawidłowy poziom glukozy i lipidów we krwi.

 

ZASADY DIETY W CUKRZYCY I DIETY, KTÓRA ZMNIEJSZA RYZYKO CHORÓB SERCOWO NACZYNIOWYCH I NOWOTWOROWYCH :

 

Zawartość węglowodanów w diecie powinna wynosić ok 45- 60 procent.

Powinny to być przede wszystkim węglowodany złożone. Osoby chore na cukrzycę powinny unikać cukrów prostych zawartych np. w owocach, miodzie, cukrze, marmoladzie, dżemach, ciastach, powidłach itp.

Podstawę jadłospisu zaleca się aby stanowiły węglowodany złożone np. :

  • grube kasze (kasza gryczana, pęczak, jęczmienna)
  • chleb z mąki pełnoziarnistej, z mąki żytniej, graham
  • makarony gotowane al dente, pełnoziarniste
  • ryż brązowy (biały sprzyja rozwojowi cukrzycy)
  • wszystkie węglowodany, które mają indeks glikemiczny niższy niż 55.

Zalecam zapoznać się i wydrukować sobie tabelę indeksu glikemicznego, jeśli komponujecie sobie samodzielnie posiłki. Będzie to znacznym ułatwieniem.

Węglowodany złożone zawierają sporo błonnika i poprawiają pracę przewodu pokarmowego. Wpływają korzystnie na frakcje cholesterolu LDL i cholesterol całkowity. Nie powodują wysokiego wyrzuty insuliny po posiłku przez co stabilizują poziom cukru i powodują większe uczucie sytości.

 

Jaki spożywać tłuszcz i ile go spożywać?

Tłuszcz powinien stanowić ok 45 do 60 procent zapotrzebowania energetycznego.

10 % powinny stanowić tłuszcze nasycone, Jednonienasycone 20 %, wielonienasycone 6-10% wartości energetycznej diety.

Należy maksymalnie ograniczyć izomery tłuszczów trans diety!

 

Co zatem jeść? Temat tłuszczu i diet z nim związanych stał się dość mocno kontrowersyjny. Tłuszcz w przypadku normalnej diety, stanowi uzupełnienie paliwa jakim są węglowodany, zatem nie powinien być stosowany w nadmiarze. Poza tym, ważne aby to były różnorodne źródła tłuszczu w odpowiedniej ilości !

 

Czego należy unikać w tak skomponowanej diecie ?

Pamiętajcie to nie jest modna dieta tłuszczowa, czy dieta paleo. Te diety nie mają naukowego uzasadnienia w ogólnej profilaktyce chorób sercowo naczyniowych, nowotworów czy cukrzycy. Są stosowane czasami w niektórych jednostkach chorobowych. Nie jestem jednak pewna, czy są badania naukowe na ten temat.

 

Czego należy unikać?

Przede wszystkim tłuszczów, które przyczyniają się o miażdżycy (pamiętajcie, że najczęściej w połączeniu właśnie z taką normalną dietą, gdzie występuje przewaga węglowodanów.

Wtedy taka dieta nie powinna zawierać tłustych produktów z tłuszczami nasyconymi – czyli takich jak :

– tłuste mleko, śmietana, tłuste sery, boczek, tłuste wędliny, pasztety, parówki, salceson, baleron, salami, kiełbasy plus niebezpieczne dla zdrowia tłuszcze trans obecne w fast foodach, margarynach twardych, produktach cukrowych, wypiekach piekarniczych !

 

Z kolei -> Tłuszcze jedno i wielonienasycone – to te które są polecane 

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe n3 obecne są głównie w rybach : sardynki, makrele, tuńczyk, łosoś, śledzie. Mają korzystny wpływ na układ sercowo naczyniowy ale nie tylko ! Wpływają istotnie na wzrost odporności, poprawę funkcjonowania układu nerwowego, zwłaszcza mózgu i narządu wzroku.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe n6 – to głównie oleje roślinne z pestek dyni słonecznika, orzechów włoskich.

Oleje możesz dodawać do kasz czy sałatek, ryby najlepiej spożywać 2 x w tygodniu.

Osobiście nie za bardzo przepadam za rybami. Najlepiej smakują mi pasty z makreli, czy łososia. Raz w tygodniu staram się jeść obiad z pieczonej lub ugotowanej na parze ryby. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Nawet jeśli nie jest miłośnikiem ryb tak jak ja.

 

Jakie białka spożywać? Jakie jest zalecane w diecie cukrzycowej i profilaktyce chorób sercowo naczyniowych oraz nowotworów?

Dobre i polecane zgodnie z badaniami naukowymi to białka : chudych gatunków mięs i przetworów nabiałowych. Np. na obiad można przygotować porcję kurczaka, indyka, ryby bądź chudego mięsa wołowego czy cielęciny.

Z nabiału polecane są jogurty naturalne dobrej jakości, kefir czy maślanka. Bez substancji słodzących i dodatków sztucznych barwników. W tym celu najlepiej czytać etykiety !

Białka roślinne – to groch, soczewica, czy soja. Zawierają witaminy z grupy B, składniki mineralne takie jak wapń, fosfor czy żelazo.

Jak zatem komponować obiady ?

Ja ustaliłam m.in. 1 raz w tygodniu obiad bezmięsny, 1 raz ryba, 1 raz wołowina i pozostałe 3 razy to dobrej jakości kurczak/indyk/ cielęcina . Jest to dla mnie najlepiej sprawdzająca się forma. Przy czym jestem bardzo wybredna. Poza tym soczewicę, ciecierzycę czy wyjątkowo soję ( nie spożywam jej za wiele ale też przesadnie nie unikam) wprowadzam do zup, czy dań warzywnych na ciepło.

Okazjonalnie spożywam twarogi w postaci past warzywnych, często z olejami tłoczonymi na zimno, a także wyjątkowo jogurty czy sery te mniej polecane jakimi są pleśniowe, czy mozzarella.

 

Mam jednak jadłospis dobrze zbilansowany i skomponowany przez dietetyka. Od wielu lat korzystam z takiej formy, gdyż wtedy najłatwiej jest zadbać o siebie.

Jeśli chciałbyś zdrowo się odżywiać, zrzucić zbędne kilogramy, poprawić wyniki badań – zgłoś się do Nas. Razem z dietetykiem układamy online jadłospisy dla naszych pacjentów. Zgłoszenia i zapytania o dietę prosimy kierować na maila : secretyzdrowia@gmail.com

 

A co z alkoholem?

Osoby chorujące na cukrzycę powinny unikać alkoholu z uwagi na możliwość wystąpienia niedocukrzenia. Okazjonalnie można spożyć lampkę wytrawnego wina, rozcieńczonego wodą.

 

Jak przyrządzać posiłki ?

Polecane metody przygotowywania posiłków to : pieczenie, gotowanie, duszenie, pieczenie w piekarniku.

Warzywa gotuj tak aby ich nie rozgotowywać. Wysoka temperatura plus czas obróbki termicznej wpływają na wzrost indeksu glikemicznego potrawy

 

Podsumowanie:

  1. Dieta cukrzycowa to sposób odżywiania polecany zarówno osobom chorym jak i zdrowym ! Poza znaczącym ograniczeniem cukrów prostych w postaci owoców, powinna być stosowana przez wszystkich. Należy unikać węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym, tłuszczów nasyconych oraz cukrów prostych.
  2. Nie powinno się przekraczać swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego ! Nie chodzi o to aby każdy z nas miał rozmiar 36, ale nadwaga i otyłość istotnie wpływają na zdrowie i stanowią ryzyko rozwoju wielu chorób.
  3. Jeśli jesteś chory na cukrzycę najlepiej zgłoś się do specjalisty aby skomponował Ci właściwie, indywidualnie ułożoną dietę. Jeśli jesteś zdrowy a cierpisz na nadwagę i otyłość również pomoże Ci dietetyk. Zapraszam do skorzystania z możliwości zamówienia jadłospisu online, ułożonego przeze mnie i dietetyka, Panią Jolantę Meller. Jadłospis jest układany na podstawie wywiadu żywieniowego oraz wyników badań. Zawsze uwzględniamy preferencje żywieniowe a także pory spożywanych posiłków przez pacjenta. Jadłospis jest bogaty w witaminy, składniki mineralne, a także zdrowe białka i tłuszcze. Zapraszamy do kontaktu mailowego : sercertyzdrowia@gmail.com

 

To jak? Zaczynamy walkę o swoje zdrowie? Jaką aktywność fizyczną zaplanowałeś na ten tydzień?

Napisz w komentarzu.  Jak z Twoją dietą? Pilnujesz się zasad zdrowego odżywiania? Czy może masz z tym problem?

Kochani zostawiajcie komentarze. Choroby te o których wspomniałam to najczęstsze przyczyny zgonów, warto i nie tylko warto, trzeba koniecznie zadbać o siebie już DZISIAJ i MOŻEMY TO ZROBIĆ RAZEM 

 

Pozdrawiam serdecznie,

Lek. Sylwia Łuczyńska - medycyna holistyczna

Uwaga, ta strona używa COOKIES. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. X

umów się na wizytę

22 823 21 35, 509 866 212