artykuły


Jak zadbać o siebie, by cieszyć się zdrowiem i długim życiem


Czy wiemy, że powinniśmy dbać o swoje zdrowie? Oczywiście. Czy to robimy? Pewnie każdy chciałby odpowiedzieć na to pytanie twierdząco, ale statystyki są nieubłagane.

Czynniki genetyczne to zaledwie ok. 5% przypadków zachorowania na raka. Większość z nich to: palenie papierosów (33%), dieta (30%), otyłość i nadwaga (5,5%), alkohol (2-4%), praca zawodowa (2-8%) i inne czynniki, na które mamy wpływ1. Wiedząc to, powinniśmy zastanowić się czy kolejny papieros, pączek lub dodatkowa porcja czerwonego mięsa, są tego warte. A może już od dawna czujesz, że codziennie chodzisz do pracy, która cię stresuje? To również wpływa na twoje zdrowie, a w efekcie nawet na długość życia. 

Jak więc zacząć dbać o zdrowie? 

Zacznij od małych zmian. Wiemy doskonale, że nie jest łatwo zmienić całkowicie swoje podejście do zdrowia. Jeśli do tej pory lubiłeś restauracje typu fast food, palisz papierosy i nie ćwiczysz, to nie zmienisz tego wszystkiego z dnia na dzień. Małe kroki będą łatwiejsze do osiągnięcia, a widoczny postęp zmotywuje cię do kolejnych zmian. Zacznijmy od tego, co szkodzi twojemu zdrowiu. 

Co szkodzi twojemu zdrowiu? 

Jeśli naprawdę zależy ci na tym, by być zdrowym, by spędzić ze swoją rodziną jak najwięcej czasu, weź kartkę i wypisz wszystkie rzeczy, które robisz i które szkodzą twojemu zdrowiu.

  • jedzenie tłustego, niskowartościowego jedzenia,
  • palenie papierosów,
  • spożywanie dużej ilości mięsa,
  • częste picie alkoholu,
  • pracowanie w stresujących warunkach,
  • częste picie słodkich, gazowanych napojów,
  • brak ruchu,
  • nieregularny sen,
  • jedzenie dużych ilości słodyczy,
  • omijanie wizyt u lekarza.

To nie jest łatwe zadanie. Trzeba przyznać się przed samym sobą, że nasze decyzje, które podejmujemy każdego dnia, nie zawsze są dla nas dobre. Jeśli jednak to zrobisz, będziesz wiedzieć nad czym warto się skupić. Kolejnym krokiem będzie zastąpienie negatywnych nawyków tymi sprzyjającymi naszemu zdrowiu.

Pozytywne nawyki wpływające na zdrowie 

Aby pozbyć się negatywnych nawyków, należy zastąpić je innymi, które będą sprzyjać naszemu zdrowiu. Pamiętaj jednak – nie musisz zmieniać wszystkiego naraz! Wybierz jeden lub dwa punkty z twojej listy i zastanów się, w jaki sposób możesz je zniwelować. Np. zamiast spożywania dużej ilości mięsa czerwonego, zamienić je na ryby, jaja, ciecierzycę lub drób. Jeśli bardzo lubisz czerwone mięso, nie musisz całkowicie z niego rezygnować. Od czasu do czasu możesz sobie na nie pozwolić. Kiedy uda Ci się zmienić ten jeden nawyk, poczujesz się lepiej! I fizycznie, i psychicznie. Twój organizm odczuje zmianę diety, a ty sam będziesz zmotywowany osiągnięciem sukcesu. Wtedy możesz zacząć pracę nad kolejnym krokiem z listy. Pamiętaj – cel jest ważny! To twoje zdrowie, dobre samopoczucie i długie życie. Warto o nie zadbać!

Jakie badania warto wykonywać, by kontrolować stan zdrowia? 

Zmiana negatywnych nawyków to jedno, ale pozostaje również kwestia kontrolowania swoich wyników badań. Prowadząc zdrowy tryb życia zdecydowanie obniżamy ryzyko zachorowań na większość chorób, ale nie możemy wykluczyć ich całkowicie. Dlatego regularne badania są tak ważne! Wcześnie wykryte choroby są o wiele łatwiejsze do wyleczenia niż te wykryte w późnym stadium. 

Niezależnie od płci zalecamy: 

  • podstawową morfologię, OB, stężenie glukozy we krwi,
  • badanie moczu,
  • USG jamy brzusznej,
  • RTG klatki piersiowej (raz na kilka lat),
  • regularne badania stomatologiczne,  
  • analizę ewentualnych niedoborów minerałów i witamin.

Badania profilaktyczne zalecane kobietom

U 40% kobiet w Polsce, u których wykrywa się raka szyjki macicy, nowotwór jest bardzo zaawansowany, a szanse na wyleczenie minimalne2. Wykryty we wczesnym stadium można poddać często skutecznemu leczeniu. To badanie powinna wykonać każda kobieta raz do roku. Oprócz tego zalecamy badanie piersi oraz USG narządów rodnych, a jeśli podejrzewamy u siebie problemy hormonalne, to również wizytę u endokrynologa.

Badania profilaktyczne zalecane mężczyznom 

Oprócz samobadania jąder, zalecamy również wizyty u urologa, by minimalizować ryzyko wykrycia w późnym stadium raka jąder lub prostaty.

Jak dbać o zdrowie psychiczne 

Kontrola zdrowia fizycznego to ważny punkt na naszej liście, ale równie ważnym jest zdrowie psychiczne. Jeśli zauważamy u siebie natrętne myśli, stany, w których nie mamy do niczego chęci, nie umiemy radzić sobie z problemami i stresem – warto skorzystać z pomocy psychologa lub psychiatry. Zdrowie psychiczne ma olbrzymi wpływ na nasze życie, dlatego gdy tylko czujemy, że jest potrzebna nam taka wizyta, skorzystajmy z pomocy.

Indywidualne badania i zalecenia 

Podane przez nas przykłady badań i zaleceń są dobrym krokiem do rozpoczęcia dbania o swoje zdrowie. Pamiętaj jednak, że każdy przypadek jest inny i warto skonsultować się z lekarzem internistą. On oceni twój obecny stan zdrowia i podpowie ci, jak o nie jeszcze lepiej zadbać. A jest o co walczyć – o twoje zdrowie!

 

źródło: 

1 Szacowania epidemiologów brytyjskich (R. Doll i R Peto); źródło: http://onkologia.org.pl/profilaktyka-nowotworowa/ 

2 http://onkologia.org.pl/cytologia/

Uwaga, ta strona używa COOKIES. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. X

umów się na wizytę

22 823 21 35, 509 866 212